جامعهعلم و پیشرفت

پدر علم جامعه شناسی ایران کیست؟

غلامحسین صدیقی، چهره برجسته علمی و سیاسی، به عنوان پدر علم جامعه‌شناسی ایران شناخته می‌شود. اگر برایتان این سؤال پیش آمده که پدر علم جامعه شناسی ایران کیست؟، بدون تردید نام او در صدر فهرست قرار می‌گیرد. صدیقی نقش محوری در پایه‌گذاری و توسعه آکادمیک این رشته در دانشگاه تهران و تأسیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی داشت و مسیر را برای شکل‌گیری و رشد علوم اجتماعی نوین در کشور هموار ساخت. در این مقاله از آسیا مدیا، به بررسی زندگی، فعالیت‌ها و میراث علمی و سیاسی او، همچنین معرفی دیگر چهره‌های تأثیرگذار در این حوزه می‌پردازیم.

پدر علم جامعه شناسی ایران کیست؟

پدر علم جامعه شناسی ایران کیست؟

پرسش از هویت پدر علم جامعه شناسی در ایران همواره یکی از موضوعات مهم و مورد بحث در تاریخ علوم اجتماعی کشور بوده است. در میان اساتید و اندیشمندان برجسته، نام دکتر غلامحسین صدیقی به عنوان بنیان گذار این رشته علمی در ایران و از پیشگامان آن، بیش از همه مطرح می شود. نقش او در نهادینه کردن جامعه شناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی مستقل، بی بدیل و تعیین کننده بود.

صدیقی با تلاش های مستمر خود، به ویژه در دانشگاه تهران، زمینه های لازم برای آموزش، پژوهش و توسعه علوم اجتماعی را فراهم آورد. او نه تنها به تدریس این دانش پرداخت، بلکه با تأسیس مؤسساتی نظیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی که بعدها به دانشکده علوم اجتماعی تبدیل شد، ساختار آکادمیک لازم را نیز ایجاد کرد. این اقدامات، سنگ بنای توسعه جامعه شناسی نوین در ایران محسوب می شود.

در واقع، اهمیت صدیقی نه تنها به دلیل فعالیت های آموزشی و پژوهشی اوست، بلکه به خاطر دوراندیشی وی در معرفی و تثبیت یک حوزه علمی جدید در بستر دانشگاهی ایران است. پیش از او، مباحث اجتماعی بیشتر در قالب فلسفه یا ادبیات مطرح می شد، اما صدیقی با رویکردی علمی و سیستماتیک، جامعه شناسی را به عنوان یک رشته مجزا و با روش های خاص خود، به فضای علمی کشور وارد کرد.

این جایگاه “پدر علم جامعه شناسی” به او نه تنها به دلیل تدریس و تألیف، بلکه به واسطه نقشی که در تربیت نسل های اول دانشجویان و اساتید این رشته ایفا کرد، اعطا شده است. بسیاری از جامعه شناسان برجسته بعدی ایران، از جمله احسان نراقی، از شاگردان مستقیم یا غیرمستقیم او بودند که راه وی را در توسعه این دانش ادامه دادند.

با این حال، لازم به ذکر است که برخی دیدگاه ها، دامنه فعالیت های علمی صدیقی را فراتر از حوزه جامعه شناسی محض می دانند و او را بیشتر یک فیلسوف و متفکر اجتماعی قلمداد می کنند که در حوزه های مختلفی چون فلسفه یونان و تاریخ ادیان نیز آثاری از خود به جای گذاشته است. اما آنچه مسلم است، نقش بی بدیل او در تأسیس و رسمیت بخشیدن به دانش جامعه شناسی در ساختار آکادمیک ایران است.

تأثیر صدیقی در پایه گذاری این دانش به قدری عمیق بود که حتی پس از بازنشستگی و کناره گیری از فعالیت های سیاسی، همچنان در فضای دانشگاهی فعال ماند و تا سال های نزدیک به انقلاب ۱۳۵۷، به تدریس و راهنمایی دانشجویان مشغول بود. میراث او، در قالب دانشکده علوم اجتماعی و مؤسسات پژوهشی مرتبط، تا به امروز نیز ادامه دارد و به رشد و بالندگی این حوزه کمک می کند.

غلامحسن صدیقی ناکام در میانه علم و سیاست

غلامحسین صدیقی، متولد ۱۲ آذر ۱۲۸۴ در تهران، شخصیتی چند وجهی بود که زندگی اش میان دو عرصه مهم علم و سیاست در نوسان قرار داشت. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه های اقدسیه و آلیانس به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام شد. در آنجا، در دانشسرای مقدماتی آنگولم و سپس دانشسرای عالی سن کلو در حومه پاریس به تحصیل فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۱۴ فارغ التحصیل شد.

پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۱۷، صدیقی به عنوان دانشیار در دانشگاه تهران مشغول به کار شد و در سال ۱۳۲۳ مدیریت کل دبیرخانه این دانشگاه را بر عهده گرفت. فعالیت های علمی او به همین جا ختم نشد و در مهر ۱۳۲۴ به عضویت هیئت نمایندگی ایران در یونسکو درآمد. مهم ترین اقدام او در زمینه علمی، تأسیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ بود که بعدها در سال ۱۳۵۱ به دانشکده علوم اجتماعی تبدیل شد.

زندگی سیاسی صدیقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود. او از چهره های شناخته شده جبهه ملی ایران و از نزدیکان دکتر محمد مصدق محسوب می شد. در کابینه مصدق، ابتدا به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن و سپس در دوره دوم نخست وزیری مصدق، وزیر کشور شد. حتی در زمان سفر مصدق به لاهه برای حضور در دیوان داوری، نیابت نخست وزیری به او واگذار شده بود.

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، صدیقی مدتی را در زندان سپری کرد. جمله مشهور او در دادگاه، که با تأکید بر اولویت “خدا، میهن، شاه” (با تغییر ترتیب معمول) بیان شد، نشان از روحیه وطن پرستی و استقلال فکری او داشت. پس از آزادی، او از روابط دولتی فاصله گرفت و حتی سال ها از درخواست گذرنامه از دولتی که آن را نتیجه کودتا می دانست، امتناع ورزید.

در دوران پس از زندان، صدیقی تلاش زیادی برای تشکیل جبهه ملی دوم کرد که در نهایت در سال ۱۳۳۹ با تلاش او و همفکرانی چون اللهیار صالح و کریم سنجابی تأسیس شد. این جبهه تا سال ۱۳۴۳ فعالیت داشت و پس از حوادث انقلاب سفید و دستگیری اعضا، منحل شد. پس از آن، صدیقی بیشتر به فعالیت های علمی و دانشگاهی خود بازگشت.

آثار علمی صدیقی شامل کتاب هایی نظیر “جنبش های دینی ایران”، “از طالس تا سقراط” و “از سقراط تا ارسطو” در حوزه فلسفه یونان است. او همچنین چندین کتاب درباره ابن سینا را ترجمه یا تصحیح کرده است. با این حال، برخی منتقدان معتقدند که آثار او عمدتاً دامنه وسیعی را پوشش می دادند و فاقد عمق لازم در یک حوزه تخصصی بودند، که شاید به دلیل وسواس علمی او در انتشار یادداشت هایش نیز باشد.

«علم نگذاشت به سیاست بپردازم و سیاست نگذاشت به علم برسم.» این جمله معروف از غلامحسین صدیقی، شاید بهترین توصیف از زندگی او باشد؛ مردی که در کشاکش میان این دو عرصه، نتوانست به طور کامل در هیچ کدام به آنچه که می توانست دست یابد.

در اواخر دوران پهلوی، محمدرضا شاه به او پیشنهاد نخست وزیری داد، اما صدیقی با شروطی که شاه نپذیرفت، از پذیرش این مسئولیت امتناع کرد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ نیز، دعوت مهدی بازرگان برای حضور در دولت موقت را رد کرد. صدیقی معتقد به اصلاحات آرام بود و هرگز با انقلابیون همراه نشد، چرا که به گفته خودش “از هیچ انقلابی آزادی و عدالت بیرون نمی آید.”

به رغم نقدهای وارده بر عمق برخی آثار علمی او، نقش صدیقی در پایه گذاری آکادمیک جامعه شناسی در ایران و تربیت نسل های اولیه این رشته، انکارناپذیر است. او به صداقت و پاکدستی مشهور بود، اما برخی تحلیلگران معتقدند که او درکی عمیق از تضادهای طبقاتی نداشت و نگاهش بیشتر بر رشد سیاسی متمرکز بود تا مسائل اقتصادی و اجتماعی ریشه ای.

 

پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات

پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات

در کنار چهره های شاخصی که در پایه گذاری و توسعه عمومی علم جامعه شناسی در ایران نقش داشتند، اساتیدی نیز بوده اند که در شاخه های تخصصی تر این دانش، پیشگام و بنیان گذار محسوب می شوند. یکی از این شخصیت های برجسته، پروفسور باقر ساروخانی است که از او به عنوان پدر علم جامعه شناسی ارتباطات در ایران یاد می شود.

باقر ساروخانی در سال ۱۳۱۸ در قزوین متولد شد و تحصیلات عالی خود را در فرانسه پی گرفت. او در سال ۱۹۶۸ موفق به اخذ دکترای دولتی (دتا) در رشته جامعه شناسی از دانشگاه سوربن پاریس با درجه “بسیار عالی” شد. پیش از آن، لیسانس زبان و ادبیات فرانسه و علوم تربیتی را از دانشسرای عالی تهران (با رتبه اول) و فوق لیسانس علوم اجتماعی را از دانشگاه تهران دریافت کرده بود.

پروفسور ساروخانی بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف آموزش و پژوهش در سطح ملی و بین المللی کرده است. او استاد برجسته جامعه شناسی در دانشگاه تهران بوده و سمت های اجرایی و علمی متعددی را بر عهده داشته است، از جمله سرپرستی و معاونت مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی و مدیریت گروه جامعه شناسی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در چندین دوره.

تخصص اصلی باقر ساروخانی در حوزه های جامعه شناسی ارتباطات و جامعه شناسی خانواده است. او در این زمینه ها، علاوه بر تدریس در سطوح دکترا و فوق لیسانس، تحقیقات گسترده ای انجام داده و آثار متعددی را به رشته تحریر درآورده است. روش های تحقیق در علوم اجتماعی، به ویژه روش های کیفی و کمی، نیز از دیگر حوزه های تدریس و پژوهش او بوده است.

از مهم ترین آثار تألیفی پروفسور ساروخانی می توان به “درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی”، “جامعه شناسی و مسائل ارتباط جمعی”، “جامعه شناسی ارتباطات”، “طلاق (پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن)”، “مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده”، “دریوزگان (پژوهشی در باب تکدی در تهران)” و “دانشنامه ارتباطات (۵ جلدی)” اشاره کرد. این آثار، منابع مهمی برای دانشجویان و پژوهشگران علوم اجتماعی در ایران هستند.

علاوه بر کتاب ها، ساروخانی بیش از ۱۶۰ مقاله و طرح پژوهشی در حوزه های مختلف علمی از جمله مهاجرت های اجباری، مسائل جوانان، کودکان و رسانه های جمعی، و اشتغال زنان به زبان های فارسی، انگلیسی و فرانسه منتشر کرده است. او همچنین بنیان گذار و مدیر مجله دانشکده (مجله علمی دانشگاه تهران) و عضو هیئت تحریریه در بیش از ۱۵ مجله علمی-پژوهشی دانشگاهی بوده است.

فعالیت های گسترده علمی و پژوهشی پروفسور ساروخانی، به ویژه تمرکز او بر ابعاد اجتماعی ارتباطات و خانواده، او را به عنوان یک مرجع علمی در این حوزه ها مطرح کرده است. جوایز و لوح های تقدیر متعددی که به پاس انتشار کتاب های برگزیده سال و پژوهش های برتر به او اعطا شده، گواهی بر تأثیرگذاری و اهمیت کارهای او در توسعه علوم اجتماعی، به ویژه جامعه شناسی ارتباطات، در ایران است.

حضور او در انجمن های علمی ملی و بین المللی، از جمله انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن فرهنگ و ارتباطات، و کمیته بین المللی خانواده، نشان دهنده جایگاه برجسته او در جامعه علمی است. پروفسور ساروخانی با تربیت دانشجویان و پژوهشگران متعدد و ارائه چارچوب های نظری و عملی در حوزه جامعه شناسی ارتباطات، میراثی پایدار از خود بر جای گذاشته است.

سوالات متداول (FAQ)

غلامحسن صدیقی کیست؟

غلامحسین صدیقی (۱۲۸۴-۱۳۷۱) از برجسته ترین چهره های علمی و سیاسی ایران بود که به عنوان پدر علم جامعه شناسی در ایران شناخته می شود. او نقش کلیدی در تأسیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و توسعه آکادمیک این رشته داشت. صدیقی همچنین از یاران نزدیک دکتر محمد مصدق و از فعالان جبهه ملی بود.

باقر ساروخانی کیست؟

پروفسور باقر ساروخانی (متولد ۱۳۱۸) استاد برجسته دانشگاه تهران و از مفاخر علوم اجتماعی ایران است. او به عنوان پدر علم جامعه شناسی ارتباطات در ایران شناخته می شود و در حوزه های جامعه شناسی ارتباطات، خانواده و روش تحقیق آثار و پژوهش های گسترده ای دارد. او دکترای خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرده است.

چه کسانی در پایه گذاری علم جامعه شناسی در ایران نقش داشتند؟

در پایه گذاری علم جامعه شناسی در ایران، علاوه بر دکتر غلامحسین صدیقی که نقش محوری داشت، شخصیت های دیگری نیز تأثیرگذار بودند. از جمله می توان به احسان نراقی، علی شریعتی، و جمشید بهنام اشاره کرد که هر یک به نحوی در توسعه این دانش و گسترش آن در فضای آکادمیک و فکری ایران سهیم بودند.

مهمترین آثار غلامحسن صدیقی کدامند؟

از مهمترین آثار علمی غلامحسین صدیقی می توان به کتاب های “جنبش های دینی ایران”، “از طالس تا سقراط”، و “از سقراط تا ارسطو” (در زمینه فلسفه یونان) اشاره کرد. او همچنین چندین اثر مرتبط با ابن سینا را تصحیح یا ترجمه کرده است. این آثار، بازتابی از گستره فکری و علاقه او به تاریخ و فلسفه هستند.

جامعه شناسی در ایران از چه زمانی آغاز شد؟

تدریس رسمی و آکادمیک جامعه شناسی در ایران به اوایل دهه ۱۳۲۰ شمسی بازمی گردد، زمانی که غلامحسین صدیقی در مهرماه ۱۳۱۹ درس جامعه شناسی (که آن زمان علم الاجتماع نامیده می شد) را در دانشگاه تهران آغاز کرد. این اقدام، نقطه عطفی در شکل گیری و رسمیت یافتن این رشته در نظام آموزشی عالی ایران بود.

چرا غلامحسن صدیقی پدر جامعه شناسی ایران نامیده می شود؟

غلامحسین صدیقی به دلیل نقش پیشگامانه و محوری خود در تأسیس و نهادینه کردن رشته جامعه شناسی در دانشگاه تهران به عنوان یک دانش مستقل، و همچنین بنیان گذاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی که بعدها به دانشکده علوم اجتماعی تبدیل شد، پدر جامعه شناسی ایران نامیده می شود. او با تلاش های خود، ساختار آکادمیک این علم را در کشور پی ریزی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا